Bot Riders
W erze post człowieka, w kontekście futurystycznych wizji lemowskich, Paweł Orłowski próbuje oswoić odbiorców z tym, co nadejdzie. Robi to, konstruując kilkumetrowe rzeźby Botów, które mają ambicje „zamieszkać” na naszych osiedlach, w parkach, na lotniskach, a dziś natomiast, na krakowskim placu Szczepańskim i dziedzińcu Pałacu Krzysztofory. Artysta staje się w ten sposób demiurgiem, a jego awatary odbywają podróż z wirtualnej do realnej rzeczywistości, materializując się w postaci zgeometryzowanych, kanciastych bimorficznych rzeźb, botów czy jeźdźców konnych.
Oswajanie przyszłości to ważna rola społeczna, niemal terapeutyczna, sztuki Orłowskiego. W dniu otwarcia wystawy artysty, Akademia Sztuk Pięknych zaplanowała na dziedzińcu Pałacu Krzysztofory, w przestrzeni, w której umieszony jest posąg jeźdźca, multimedialne wydarzenie – mapping, który będzie artystyczną impresją-łącznikiem przeszłości z przyszłością, inspirowaną jedną z krakowskich legend – „O jeźdźcach zaklętych w gołębie”. Futurystyczny jeździec nie oparł się zatem podroży w czasie – w odwrotnym kierunku niż ten, który pierwotnie obrał. Odrębna jest natomiast ,,Złota Tancerka” – rzeźba Orłowskiego, którą interpretować można jako wizualizację ,,geniuszu” lub ,,genius loci”, a oglądać w budynku Okręgowego Oddziału Narodowego Banku Polskiego przy ul. Basztowej 20.
Paweł Orłowski (ur. 1975 roku) – artysta rzeźbiarz, dr hab. profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Poszukiwanie oryginalnego stylu rozpoczął podczas swoich pierwszych międzynarodowych wystaw w Berlinie i Bonn w 1999 roku. Język przekształceń oraz transformacji ciała człowieka finalnie zaowocował odejściem od realistycznych przedstawień i wypracowaniem syntetycznej, skubizowanej formy, stylu rozpoznawalnego dla artysty. Jako jeden z niewielu artystów tworzy swoje projekty w skali kameralnej jak i w formie wielkogabarytowych rzeźb.
Paweł Orłowski jest laureatem nagród i wyróżnień polskich oraz międzynarodowych. Brał udział w ponad 50 projektach artystycznych, wystawach i sympozjach na całym świecie.