To wszystko da się zrealizować. Krystyna Zachwatowicz-Wajda i Andrzej Wajda
Wystawa
- Data | 01.12.2024 – 09.03.2025
- Miejsce | Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, ul. Marii Konopnickiej 26
- Opieka kuratorska, scenariusz i aranżacja | Dominika Górowska, Aleksandra Sikora
- Idea | Wioletta Laskowska-Smoczyńska
- Wsparcie merytoryczne |Krystyna Zachwatowicz-Wajda
- Organizator | Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Andrzej Wajda i Krystyna Zachwatowicz poznali się w 1971 roku, kiedy reżyser szukał kogoś, kto pomoże mu przy scenografii do spektaklu Biesy w Starym Teatrze. Piotr Skrzynecki, twórca Piwnicy pod Baranami i przyjaciel Wajdy, polecił mu wtedy Krystynę Zachwatowicz. To jedno spotkanie stało się początkiem wspólnego życia, miłości i owocnej współpracy teatralnej, filmowej i społecznej.
W tym wszystkim pojawiło się jeszcze jedno uczucie – miłość do Japonii i sztuki tego kraju. Andrzej Wajda po raz pierwszy zachwycił się drzeworytami z kolekcji Jasieńskiego podczas wystawy prezentowanej w Sukiennicach w trakcie okupacji, w 1944 roku. Tymi samymi zbiorami zainspirowała się dwadzieścia pięć lat później Krystyna Zachwatowicz, pracując nad projektami kostiumów i scenografii do Madame Butterfly w Teatrze Muzycznym (dziś Opera Krakowska). Kiedy w 1987 roku Andrzej Wajda otrzymał nagrodę Kioto, przyznaną przez Fundację Inamori postanowił przeznaczyć całość otrzymanej kwoty na budowę muzeum. Zgodnie z ideą Fundatorów, Centrum Manggha (dzisiejsze Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha) miało stanowić dom dla zgromadzonej przez Feliksa „Mangghę” Jasieńskiego kolekcji sztuki Dalekiego Wschodu.
Wystawa To wszystko da się zrealizować zorganizowana z okazji 30-lecia powstania Muzeum Manggha jest hołdem dla Fundatorów Instytucji, Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz-Wajdy, oraz opowieścią o ich życiu i twórczości.
Podział przestrzeni na dwie linie biograficzne pozwala zaprezentować bohaterów nie tylko jako wybitne, twórcze osobowości, ale także jako zgrany duet zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Ekspozycja została podzielona na siedem rozdziałów. Pięć z nich dotyczy życia prywatnego, początków działalności artystycznej, kina, teatru oraz działalności społecznej. Dwa ostatnie, zamykające wystawę rozdziały, stanowią odniesienie do fascynacji japońską sztuką i podróży Fundatorów do Japonii oraz historii powstania Muzeum Manggha. Treść wystawy opiera się na materiałach archiwalnych, takich jak: dokumenty, scenopisy, projekty, dokumentacje spektakli i produkcji filmowych, fotografie z prywatnych zbiorów artystów. Całość wzbogacona jest koncepcjami scenografii, kostiumami zaprojektowanymi przez Krystynę Zachwatowicz, notatkami i rysunkami Andrzeja Wajdy do projektów filmowych i teatralnych oraz materiałami o charakterze multimedialnym.
Open Eyes Festival 2024
Zobacz inne wydarzenia

CLOAKROOM | Wystawa dotycząca spektakli ,,Mątwa” i ,,Studnia, czyli głębia myśli”
05.12.2024
Zobacz więcej