Open Screen
Przegląd filmowy
- Daty: 8.11-17.11.2022
- Daty projekcji: 8.11., 10.11., 15.11., 17.11.2022 r., godz. 19:00
- Miejsce: Aula ASP, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Plac Matejki 13
- Organizator wydarzenia: Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
To otwarte dla wszystkich, wieczorne pokazy filmowe w Auli ASP, która na miesiąc staje się festiwalowym kinem dla wszystkich zainteresowanych sztuką współczesną.
Zestaw projekcji filmowych przedstawiających wybitnych twórców XX wieku. Każdy z filmów przedstawia innego artystę. Wśród nich są m.in. Joseph Beuys, Louise Bourgeois, David Hockney, Anselm Kiefer. Filmy składają się w kalejdoskop dziedzin artystycznych, poszukiwań twórczych i złożonych doświadczeń artystycznych.
8.11. – g. 19:00 – “Ich. Immendorf”
reżyseria: Nicola Graef
W życiu Jörga Immendorffa „ja” jest bezsprzecznie wypisane na duże litery, co pokazuje Nicola Graef w swoim filmie dokumentalnym. W ostatnich dwóch latach przed śmiercią w maju 2007 roku obserwowała malarza i rysuje obraz zadziornego, egocentrycznego artysty, który do śmierci żył dla swojej pracy. To, jak Immendorff przeciwstawiał się ciężkiej chorobie nerwowej, która coraz bardziej ograniczała jego ruchy, kontynuował pracę z pomocą asystentów, żył bez narzekania, czyni z filmu poruszający portret imponującej osoby.
Info: https://www.programmkino.de/filmkritiken/ich-immendorf/
10.11. – g. 19:00 – “Anselm Kiefer – Over Your Cities Grass Will Grow”
reżyseria: Sophie Fiennes
W 2006 roku na BBC Four pojawił się dziwny program. Nazywał się on A Pervert’s Guide to Cinema i przedstawiał nic innego, jak tylko przystojnego i leniwego słoweńskiego filozofa Slavoja Žižka, który z animuszem opowiadał o swoich ulubionych filmach. Reżyserka Sophie Fiennes nie narzuciła żadnych ograniczeń na paplaninę Žižka: Nie zadawała mu pytań. Nie narzucała tematów. Nie żądała nawet, by filmy, o których mówił Žižek, były uporządkowane chronologicznie lub w jakimkolwiek porządku, który uczyniłby jego analizy bardziej przystępnymi dla laików. Po prostu pozwoliła mu się tym zająć. Jej jedyny wkład polegał na tym, że gdy Žižek mówił o Ptakach Hitchcocka (1963), robił to siedząc w motorówce płynącej przez port, a gdy mówił o Rozmowie Francisa Forda Coppoli (1974), robił to z łazienki i balkonu tego samego hotelu, który pojawił się w filmie.
W ciągu czterech lat, które upłynęły od emisji A Pervert’s Guide To Cinema, program ten zaczął być postrzegany nie jako dokument o filmie czy seria sprytnie nakręconych wykładów telewizyjnych, ale raczej jako eksperyment w tworzeniu filmów dokumentalnych. Eksperyment ten polegał na nakręceniu dokumentu o sztuce bez próby wyjaśnienia ani aktu tworzenia, ani owoców tego procesu. Pozwalając Žižkowi rozmawiać o jego ulubionych filmach, Fiennes dystansuje się od obsesji na punkcie biografii i kontekstu, która dominuje w filmowych przedstawieniach sztuki. A Pervert’s Guide to Cinema nie był filmem o Žižku ani filmem o filmach, lecz filmowym appercu samego aktu artystycznej kreacji.
W Over Your Cities Grass Will Grow Fiennes powraca do tego samego filozoficznego szablonu, dając nam wgląd w proces twórczy niemieckiego artysty instalacji Anselma Kiefera. Over Your Cities Grass Will Grow to nie tyle dokument o sztuce, co zaproszenie do oddania czci na nieświęconym ołtarzu szalonego boga.
Info: https://ruthlessculture.com/2010/10/22/over-your-cities-grass-will-grow-2010-the-altar-of-a-mad-god/
15.11. – g. 19:00 – „David Hockney: A bigger Picture”
reżyseria: Bruno Wollheim
Info: https://www.royalacademy.org.uk/exhibition/david-hockney-a-bigger-picture
17.11. – g. 19:00 – „Olafur Eliasson”
reżyseria: Jan Schmidt-Garre